5 april 2012

Ihopblandning

Lite olika omständigheter gjorde att jag häromdagen berättade om de senaste sex åren ganska komprimerat och sammanfattande. Jag lever fortfarande kvar i känslan av absurditet som samtalet väckte. Ansträngningen för att inte bli ett offer, eller än värre, martyr, har varit pågående och medveten. Någonstans under den resan blandade jag ihop saker. Bagatelliserade. Normaliserade. Jag var inte drabbad mer än någon annan. Jag motarbetar navelskåderi, även i mitt jobb tycker jag att det är viktigt. Att hjälpa folk att vila från sitt elände, kanske få lite perspektiv, andra perspektiv. Trots denna grundmurade inställning känner jag nu något annat. Jeppe är död. Även annat att bära har vi fått i min familj, i min vänkrets. Och det är så tungt. Så in i helvete tungt. Och jag känner mig drabbad, utsatt. Men jag vill inte att andra ska tycka synd om mig, även om jag tycker att det är synd om mig. Rörigt va? Ja, rörigt. Om jag erkänner att jag faktiskt har det värre än andra (inte ALLA andra, ni fattar ju hur relativt det här resonemanget är), hoppas jag ta mina känslor på allvar och sluta skyffla undan. Detsamma med allt gott, som absolut inte får förringas. För gott är det, mitt liv. Godast i dag är timmarna med minsting. Hans beskrivning över hur jag ska få en lika fin ansiktsmålning som hans. Besöket vid döda brorsan och minsting säger att Jeppe inte alls är borta, han är ju här (och pekar påskliljorna, fnissar över det tokiga). Hans timslånga lek med sex kapsyler som viktigaste ingrediens. Hans ovilja att gå och lägga sig och istället somna sittande, lutandes mot mig i soffan.

3 kommentarer:

  1. När jag själv fick cancer sa jag till folk:
    - Tyck inte synd om mig. Tyck om mig i stället.

    För det är så jag ville ha det.
    Det är så jag v i l l ha det.

    En varm påskkram till dig ♥

    SvaraRadera
  2. Så väl jag känner igen absurditeten. Viljan att inte förtiga barnet, sjukdomen, sorgen leder till ett samtal som jag sedan vill vara utan. Ett samtal där man inte är i närheten av sanningen eller smärtan. Ett samtal som ger helt fel bild av mitt liv och min person. Allt kanske för att undvika en offerroll eller tårar.

    En gång sade en person till mig att det gått så bra för mig efter Davids död. Jag ville slå henne men insåg att det var ju den bild jag förmedlat.

    Svårt, svårt.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag ser att jag ägnar mig åt navelskåderi i din blogg...hm.

    Lånar ditt goda. Har eget förstås men njuter av ditt ett tag också.

    Kram igen!

    SvaraRadera