15 oktober 2013

I natt dog Jeppe

I natt dog Jeppe. Igen. För det är så det är. Han dog, dör och kommer att dö igen. Först dog han ur något slags medicinsk perspektiv. 22.34 den 8 juli 2006. Det var varmt som satan. Han försvann från mitt hus och mina händer. Livet fortsatte. Efter ett år eller två dog han igen, när de magiska tankarna blev alltmer sällsynta. Han skulle inte genom ett mirakel komma tillbaka. Jag ägnade mig åt magiskt tänkande rätt mycket. Såklart skulle miraklet hända oss, där kärleken var så stor. Till slut kom det krassa i förruttnelse, skelett och lillebrors växande att tvinga mig ur det där. Då dog han igen. Önskningarna dog.

När han varit död i sex år dog han på ett annat sätt. Mitt förnuft och min känslomässiga insikt nådde varandra. Det var gräsligt. För då dog han. Och skulle förbli död för alltid. Jag blev sjuk av sorg, och är det fortfarande.

I helgen lämnade jag besked om att jag inte skulle fortsätta mitt aktiva engagemang i Barncancerföreningen Mellansverige. Det var ett genomtänkt beslut och en följd av sorgeprocessen, som nu ska gå åt något annat håll. Jag vet inte riktigt vart, men den här vägen har nått sitt slut. Jag var medveten om att det skulle göra något med mig och Jeppe, det där beslutet och beskedet. I natt kom det, Jeppe dog igen. Fast nu. Han dog som storebror till två brorsor, fem och tio år gamla. Hans bästis var 13 och hade flyttat med sin familj vidare. Allt var 2013 när Jeppe dog. I drömmen var jag väldigt förvirrad och frågade min man:
"Jag fattar inte, jag minns inte. Var Jeppe med på Legoland i somras?"
"Ja, men såklart han var, minns du inte när ni åkte karusell tillsammans?"

Idag är det ingen rolig dag.

1 kommentar:

  1. Onskar sa att jag hade ord som kunde hjalpa! Din blogg och dina ord beror djupt och innerligt...skickar en stor kram fran Texas for att hjalpa men ocksa for att tacka for att du delar med dig <3

    SvaraRadera