27 december 2019

Windy Wellington

Jag gillar Wellington! I går på Boxing day gick vi i stan och kollade i affärer. Självklart stoppade vi  - i alla fall jag och Sigge - in huvudet på anrika Hunters&Collectors. Vi handlade dock inga Balenciaga-badtofflor modell vintage för några tusenlappar... Men Sigge hittade skor och Mattias lite tröjor i helt andra affärer.

I dag tog jag mig en dag för mig själv och åkte en tour till Weta workshops. Vad är då det? Så mycket! Men kortfattat: tänk dig allt i till exempel Sagan om ringen som inte finns i verkligheten så har det skapats i Weta workshops. Ritningar, design, modeller, programvara (ex Massive), props, klippning, redigering och så vidare. Förutom det har jag - även om det bara var från utsidan - sett Peter Jacksons kontor.

Efter min tour sammanstrålade jag med min familj och vi gick till nationalmuseet. Ett sådant fint museum. Utställningen ”Gallipoli The scale of our war” gjorde mig återigen smärtsamt påmind om hur västerlandsorienterad min kunskapsbank är. Det är så att en skäms!

Utställningen kopplade dock ihop fint med touren eftersom soldaterna i utställningen gjorts av Weta workshop. Och inte heller på museet fick man fotografera, så tyvärr får ni inga bilder därifrån.

Dagens Sigge uppstod när Klas skulle referera för mig att de sett skumma krogar med lättklädda damer. Sigge undrar vad han menar och Klas frågar om han inte sett några nakna tjejer. Sigge svarar: ”Nej, det är bara du som kollar efter sånt, pappa.”













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar