11 oktober 2011

Kärleken, den ljuva

Kärleken har många sidor, och jag har förmånen att få ta del av flera av dem.

Minsting är tre år, och inte helt förtjust i att borsta tänderna. Det är ett överstigligt dilemma. Det går att lösa med allehanda tricks, inte minst när storebror är inblandad. Men så en morgon i förra veckan, kryper minsting upp i min famn, öppnar munnen snällt och lutar sin panna mot min kind. Jag borstar. Han sitter blickstilla med sin lenhet mot min. Och världen är vänlig nog att stanna upp för en minut eller två.

Denna morgon kommer mellanpojken in i sovrummet snyftandes. Han kryper in under täcket hos mig, och ber om ursäkt för att han blöter ner min arm med sina tårar. Han berättar om sin mardröm, som inte är nådig. Den innehåller död, bland annat. Minsting säger:
"Jag vill inte dö. Jag vill vara hos mamma."

Det finns mycket mer att skriva om kärleken, och min tacksamhet för dig som ger mig den. Jag återkommer i saken, jag lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar