11 april 2010

Choklad+choklad=sant

Nu har kakan bjudits på ett par gånger, och den är ju så god. Så här till dig, som redan smaskat, och till dig, som har något nytt att se fram emot:

Smält 200 g smör sakta och låt sedan 250 g mjölkchoklad smälta ner däri. Blanda i en deciliter strösocker och en och en halv deciliter råsocker. Tre ägg ska också med. Sikta över en tesked vaniljsocker och två och en halv deciliter vetemjöl. Blanda varsamt och kärleksfullt.

Täck botten av en springform med bakplåtspapper och fäst ringen över. Häll i chokladkleten och grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. 200 grader blir bra och längden på gräddningen beror på hur kladdig du vill att kakan ska vara. Ska du äta den med sked helt själv eller måste du bjuda på den så den ska skäras i bitar?

När kakan svalnat brer du över 100 gram smält nougat och strör över rostade nötter av dina favoriter. Smaska på!
P.S. Flickan på bilden är inte jag, även om jag i mina skönaste drömmar befinner mig i ett tillstånd som liknar hennes. Och därtill en man av alldeles särskilt slag. D.S.


4 kommentarer:

  1. Ja! Äntligen! Det ultimata intaget av nyttigheter! "Andreas! Kom ett tag!" Nu måste han bara få ta del av detta och sedan ha det klart när en annan kommer hem i morgon från jobbet. Något måste han ju göra när han är ledig! Smask! "Andreas...." Vad är det som kan dröja? "Hallå... Kom, skynda dig!"

    SvaraRadera
  2. Gissar att det var den och mycket annat jag missade i dag.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag kan intyga att den är ljuvlig ;-). Tack underbara Sarah!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, den var suveränt goooood. Choklad = supergott! Tack Sarah! Men det blir svårt att bräcka det på nästa träff!?/Siv

    SvaraRadera