22 april 2010

Matildas mamma

Jag träffade Matildas mamma i höstas under ett par intensiva dagar. Jag träffade också Matildas lillasyster. Matilda kommer jag aldrig att träffa eftersom hon dog på midsommarafton 2007. Matildas mamma är vacker, sprudlande och energisk. Likaså är den bedårande lillasystern. Matildas mamma har också ett mod och en kraft som jag får ta del av. Jag känner inte Matildas mamma väl, men vi delar en del av våra liv med varandra. Så när jag nu hyllar henne, hyllar jag också mig själv. Det måste jag göra ibland. För sorgen tar inte bara bort glädjen. Den tar bort kraft och självförtroende också. Som jag måste kräva tillbaka av livet. Men inte ensam. Tillsammans. Med Matildas mamma. Och ni andra.

:

Dummaprickar är Yllka Sheqiris film om 8-åriga Matildas kamp mot sin cancer. Matilda lämnade oss på Midsommarafton 2007. Filmen är gjord i samarbete med Barncancerföreningen Söder och kommer att kunna ses i sin helhet på premiären som hålls på biograf Pärlan i Skurup 18, 19 maj, biograf Spegeln i Malmö 22 maj, samt en rad filmfestivaler i Sverige och utomlands. Den kan även beställas från bland annat Barncancerföreningen Södra. Stöd Barncancerfondens livsviktiga arbete.
http://video.passagen.se/movie/dummaprickar1.action


3 kommentarer:

  1. Oj så starkt. Nästan mer än vad jag klarade av. Det är så sant det du säger att sorgen tar bort glädjen, kraften och självförtroendet. Jag har ofta undrat varför den tar bort självförtroendet. Det borde den inte göra. Vi är ju hjältar som överhuvudtaget står på benen!
    Många kramar

    SvaraRadera
  2. Wow Sarah! Tack för detta fina inlägg. Jag kan inte annat än att hålla med, men jag vill hylla dig. Du har ett fantastiskt sätt att lägga orden! Och exakt precis helt så är det ju. Sorgen lägger sig som en våt matta över glädjen och kraften och självförtroendet, som väl ändå finns där någonstans under. Vi måste bara kämpa så hårt ibland för att komma ut från under mattan...
    Men jag vill också hylla dig, och din kloka sida här, och ditt mammaskap som jag beundrar sedan den veckan jag träffade dig.
    Tack för att du gör reklam för Dummaprickar.
    Stor kram! /Ulrika - Matildas stolta mamma

    SvaraRadera
  3. Jag blir alldeles rörd av alla dina kloka och fina ord Sarah. Vad skulle jag göra utan dig? och alla andra mammor jag träffat?
    Tack för att ni finns! Tack för att VI finns här för varandra. Många kramar Siv, Linas mamma

    SvaraRadera