11 juni 2010

Märkbara ord

Att vara svensklärare och samtidigt påpeka något som är illa uttryckt, är inte så lätt. På jobbet är det en sak, men i privatlivet aktar jag mig noga för att kommentera språk. Alla har ju åsikter om lärare, och att vara duktig i språket är känsligt för andra.

Men nu tänker jag ändå ta mig friheten att kommentera ett par meningar som gjort mig irriterad. Man ska f-n tänka på hur man formulerar sig när det ska i tryck.

Den första meningen - eller rättare sagt frågan - läste jag i tidningen "Vi i villa", en gratistidning bestående till nästan hundra procent reklam som dimper ner i brevlådan då och då. När så lite text ska produceras, borde det vara av god kvalitet. I det här fallet vill jag påstå att det inte var dåligt rent grammatiskt, men uruselt semantiskt. Ett villaägande par intervjuas med ett tiotal frågor om sitt hus. Efter frågan om vad de är mest stolta över borde det lilla reportaget avslutas. Men nej, man frågar paret:
- Och vad skäms ni mest för?

Tjoflöjt. Där kom det. Du som är husägare, glöm nu för allt i världen inte att du ska skämmas. Det räcker inte med halvfabrikatet, celluliterna och det outnyttjade gymkortet - ha nu rejält med ångest för att ditt hus inte är perfekt också.

Den andra meningen är för mig personligen en ren förolämpning, men också den formulerad i ren tanklöshet (och det ska man ju alltid ursäkta, "jag tänkte inte", eller hur?). Bingo och Katrin har blivit föräldrar. Grattis, det där med barn är ju helt fantastiskt. På frågan hur flickebarnet mådde, blev svaret:
- Toppen, hon är helt frisk och bra.

Tjoflöjt igen. Så vi med inte helt friska barn har inga bra barn? Jo, jävlar. Nu svär jag också. Mina döda, missbildade, fläckiga, organdefekta, sneda barn är faktiskt inte bara bra, de är bäst.

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Dessa kommentarer kan verkligen skjuta som pilar. Visst alla vill väl ha sina barn friska och krya. Men om det nu inte är så är de i alla fall bäst. Blir så ledsen av kommentarer hur vi kunde skaffa så många när vi uppenbarligen har taskiga gener... Själklart önskar jag mindre sjukhustid, mediciner, strul och främst lidande men jag skulle inte byta ut mina barn för allt i världen de är bäst<3

    SvaraRadera
  3. Jag som fortfarande har två friska barn hade kanske aldrig reagerat över den sista meningen. Tanken är nog inte att sjuka barn skulle vara mindre bra. Det är bara två nyblivna föräldrarsom svarar i lyckans rus då Aftonbladet ringer upp någon timme efter förlossningen att: Jo han är helt frisk och bra.... Men jag förstår och hade kanske även jag reagerat om något hänt mina barn.

    Kram.....

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig, anonym. Det är bara när jag har sura dagar och behöver kräkas ur mig lite, som jag passar på! Tack för att ni läser och kommenterar på min blogg, det värmer.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Haha, detta blogginlägg var toppen. Det är ju inte så att man inte förstår att folk (inklusive man själv) av misstag kan uttrycka sig klumpigt. Men ändå!

    Själv har jag två friska och ett sjukt barn, (han är bland annat förståndshandikappad). Och att inte kunnna prata eller gå på toaletten själv, det är inte hippt:). Har bekanta som väntar barn och det är mycket prat om ultraljud hit och dit och det ser friskt ut och vilken tur. Ja jösses, tänk om barnet skulle ha Downs syndrom eller något neurologiskt problem. Då vore det nog inget BRA barn ;).

    Heja dig.

    SvaraRadera
  6. Heja dig själv, Erika, och dina hela, trasiga, underbara barn!

    SvaraRadera