22 juni 2010

I pionernas tid

Vi satt och åt hotellfrukost, jag och min man, i pionernas tid 2005. På bordet stod en liten vit vas med en blekrosa pion. Vi pratade mycket om Kevin den helgen. Kevin som snart skulle dö. Jeppe hade visserligen varit sjuk i ett och ett halvt år, men återfallet hade ännu inte kommit, och någonstans förutsatte vi den mesta av tiden att allt skulle gå vägen. Men med Kevin visste vi. Jag tittade på pionen och tänkte att dess skönhet, dess onödiga överflöd måste vara ett bevis på att det ändå fanns en mening. Livet är inte bara födelse, lidande och död. Om det finns något så onaturligt vackert som pioner, då finns det något mer.

Och jag lovade mig själv att Kevin skulle få min första pion året därpå, varthän han än vilade då.

Ett par veckor senare dog Kevin, och lagom till hans begravning fick Jeppe sitt första återfall. Kampen att se meningsfullhet i tillvaron blev hårdare. Hur kan en pojke på sex år dö, när han fyra dagar tidigare fått en lillasyster?

Bilden är tagen i slutet av juni 2006. Jag väntar på att pionerna ska slå ut för att kunna gå med den första till Kevins grav. Jag väntar också på att Jeppe ska dö. Och jag vet att nästkommande år, måste jag gå till två gravar med pionbuskens första utslagna blommor.

Sedan juni 2006 har min kamp för att hitta en vettig tillvaro med så mycket mening som möjligt, blivit en heltidssyssla.

Sedan dess har också ytterligare en betydelsefull liten kille lämnat min värld, och nu tittar jag ut genom fönstret på min pionbuske och väljer noggrant ut de tre största knopparna som ska läggas på gravarna. Kevins, Jeppes och Petters. Jag ska lägga dem där, och fortsätta mitt sökande efter mening i pionernas skönhet.

5 kommentarer:

  1. Så vackert du skriver om någonting så sorgligt och hemskt! Tack för att du delar med dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Som alltid känns det rakt in i hjärtat när du skriver. Jag minns Kevin från reportaget som vann journalistpriset. Jag vet att han hade samma cancer som David. Jag har även läst en artikel om Petter.

    Jag har mycket pioner i min trädgård. Jag ska ta efter dig och lägga en knopp på Davids grav. Nej, jag lägger fyra. För Kevin, Jeppe och Petter också.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack Anonym för att du läser och kommenterar, det betyder mycket för mig.

    Lotta: Ta efter mig när det gäller pionerna - vi kan sprida det runt om i förlorade-barn-kretsar! Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Mina ögon flödar över av tårar när jag ser all de pioner vi kommer att lägga på våra barns gravar. Mina kommer att vara blekrosa och vita hos Christian De var så länge sedan jag kunde gråta Tack Sara för att du tar mig rakt in i mig själv och den saknad jag ibland försöker springa ifrån. Kram Carina

    SvaraRadera