7 juni 2010

Smultronställe

Ibland låtsas jag att Lillån är paradiset på jorden. Det är inte så lätt när det händer saker, nära, nära, saker som jag inte vill förstöra det här inlägget med. Men emellanåt är det enkelt. I maj i min trädgård, då är det vackert på ett sätt som borde ligga paradiset nära. Och eftersom jag inte tänker mig ett paradis efter jordelivet, så kan gott detta vara mitt paradis.

Det är inte bara naturen som skapar ett paradis, utan människorna däri. Här finns min familj, de som lever och alla tankar på han som inte gör det. Här finns också vänner, av stor vikt och betydelse.

Av lite mindre betydelse, men ändock en faktor som förhöjer känslan av idyll, är den lilla blomsterträdgården som ligger ett stenkast härifrån. Ett intressant par driver den, och säljer egenhändigt uppdrivna plantor. Det är så långt från Plantagen och Blomsterlandet du kan komma. På ett bra sätt. Åk dit, köp en blomma att ge bort. Kom hit, kika in i mitt paradis där pioner och längtan hör ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar