15 juni 2010

Omänskliga dagar


Jeppe och jag sitter och äter jordgubbar och vattenmelon. Det är det som gäller just den här dagen. K tittar på mig ett kort ögonblick, det blir inte så många möten med ögonen dessa dagar. Hans axlar är förvånansvärt sluttande med tanke på de beslutsamma stegen han tar när han går igenom sjukhuskorridoren, mot dagavdelningen och dr J´s kontor.

K är borta i några minuter, dr J kommer med honom tillbaka och har tårblänk i ögonen. Vi har just meddelat honom att Jeppe inte ska få någon förlängande behandling. K har utan tvekan berättat för honom om det beslut ingen människa, och kanske allra minst en förälder, ska behöva ta. Jeppe har noll chans till överlevnad, men vi har ändå blivit erbjudna en kur som skulle kunna förlänga hans liv med några månader. Dr J och sjuksköterska P talade tyst och tydligt till oss, när de beskrev till vilket pris detta skulle kunna ske. Kanske skulle Jeppe bli en grönsak, kanske blind, kanske skulle organ lägga av och med all säkerhet skulle han få ont.

Personalen lämnade rummet, vi hörde Jeppes röst utanför där han sin vana troget babblade på med någon från lekterapin som tog hand om honom medan vi hade livets största samtal. K bestämde snabbt och utan tvekan: "Det räcker nu." Jag protesterade inte, men dr J ville inte ha något besked förrän dagen efter. De djupaste andetagen i den stilla tiden, fyllde våra lungor och vi gick ut till vår pratande sexåring.

När dr J dagen efter lämnat av K hos mig, är K törstig, går ut i köket. När han inte kommer tillbaka, går jag efter honom. Där i familjeköket står världens starkaste man och stirrar på två dunkar. En röd och en gul. Han har just tagit ett beslut, som ingen människa kan ta, men nu kan han inte besluta om saften smakar bäst som röd eller gul.

17 kommentarer:

  1. Det gör ont i mig att läsa dina rader. Det är verkligen omänskligt att behöva vara med om nåt sånt som ni varit med om... Styrkekramar!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du, just nu behöver jag alla kramar jag kan få - både på riktigt och i cyberspace.
    Sarah

    SvaraRadera
  3. Vännen vännen! Livet är bland det värsta man kan uppleva. Sorgen starkaste drivkraften till sprickor. Minnen skrapar och skapar gemenskap. Kramarna borde hägra i vårt arbetsrum. Vi vet båda att vi behöver dem. Nära och långt ifrån. Kram

    SvaraRadera
  4. Som alltid är dina inlägg berörande och jag fäller ytterligare ett antal tårar. Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte hur man överlever nåt sånt.
    Och där tog orden slut. Men inte känslorna. Stor kram till dig, Sarah

    Marika

    SvaraRadera
  6. Fina vänner gör livet bättre, inte lättare, men bättre! Tack alla ni! Sarah

    SvaraRadera
  7. Många kramar från mig också!
    Lotta

    SvaraRadera
  8. Vi skickar också många cyberkramar och vore du här skulle du få en riktig!! Tänker på dig ofta, ofta, och blir så berörd av vad du skriver, jag kan riktigt känna smärtan. Fy fan!
    KRAM
    Helena

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker och rörande text! Och så ledsamt. Kram till dig, du kloka människa.

    SvaraRadera
  10. Tack alla ni för ert stöd och den värme ni förmedlar, den känns ända hit! Sarah

    SvaraRadera
  11. Vilken tur att du bloggar, Sarah. Även om det du skriver om är så oändligt, oändligt sorgligt. Kramar!/Johanna

    SvaraRadera
  12. Jag vet inte riktigt vad du menar med tur, men tror att du menar att det är bra för mig - så jag tackar och tar emot!
    Sarah

    SvaraRadera
  13. Du berör.
    Har länkat till dig och lånat några ord.
    Hojta om det inte är okej.

    Styrkekram.

    SvaraRadera
  14. Det är inte vettigt, inte mänskligt och ändå tvingas vettiga människor ta dessa vidriga beslut. Kommer ihåg en gång när Petter hade lunginflammaton, läkarna såg en böld på rtg och om vi valde att tömma bölden som de trodde det var så skulle han med största sanolikhet dö på op bordet och annars skulle han kvävas några dagar senare, hur väljer man sättet att dö på? eller än värre sättet ens barn ska dö på? Kramar

    SvaraRadera
  15. Älskade Sarah!
    Livet är så himla grymt. Går inte att förstå vad ni gått igenom och fortfarande går igenom. Många långa kramar till er.

    SvaraRadera
  16. Fighter: Självklart får du använda ord från mig bara det framgår att de är mina, men eftersom du länkar hit så gör du ju det! Tack för din uppmuntran!
    Lina: Du om någon vet vad dessa beslut innebär!
    Annika: Kram själv!

    SvaraRadera
  17. Du skriver så rakt på att jag inte hinner värja mig, fast jag egentligen vill värja göra just det. Jag vill inte veta, inte uppleva. Men jag tvingas ta för en liten nanosekund i evigheten känna på en pytte, pytteliten del av den smärta du och alla andra föräldrar känt som förlorat ett älskat barn.
    Det gör o n t. Tack, Sarah, för att du får mig att än mer vara tacksam för det jag har. Och för att du har själslig styrka nog till att glädjas över livet, över minuterna av lycka och under, även i skuggan av det ofattbara, det som inte FÅR hända. Kram.

    SvaraRadera