13 mars 2010

Vad är då en upplevelse?

Tror du att jag tänker vara så fräck att jag talar om för dig vad som är en upplevelse och inte? Då tror du helt rätt! Jag tänker beskriva två upplevelser för dig, och vara så uppkäftig att jag med dessa två menar att jag exakt kan definiera vad en upplevelse är för något.

Upplevelse 1 sker den 9 mars 2010. Jag och en god vän sitter i avantlogen på Dramaten. Vi upplever Höstsonaten med Marie Göranzon, Maria Bonnevie, Livia Millhagen och Johan Holmberg under en timme och femtio minuter. Fru Göranzon är helt utpumpad mentalt när föreställningen är slut, det syns när man sitter i avantlogen. Jag är också helt slut, och totalt upplyft. I samma andetag.

Upplevelse 2 sker dagen efter. Jag är trött. Trött på jobbet. Trött på mitt knä. Kanske till och med lite trött på livet. Ettåringen kryper upp i min famn och lägger sitt huvud mot min hals. Vi sitter så i några sekunder.

Så, allt du känner, ser och gör är upplevelser. Om du bara vill lägga märke till dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar