10 maj 2009

Enkla sallader till sommaren

Skivad gurka och klyftade tomater i all ära, men det går att göra det mycket godare. För dig som gillar kall sallad och som vill ha något matigt passar följande bra:

en liten burk sköljda kidneybönor
en påse babyspenat
tre-fyra tomater, delade i de bitar du själv tycker är snyggast


Blanda i en snygg glasskål, dutta över lite vitvinsvinäger, olivolja och flingsalt - klart! Denna sallad är också utmärkt som enkel lunchrätt.

Själv har jag svårt för kalla grönsaker för jag får ont i tänderna. Så denna är min personliga favoritsallad:


Sätt på ugnen på 200 grader
Ta fram en ugnsfast form och lägg i
tre-fyra klyftade tomater (!)
ett par rejäla nävar haricots verts direkt från frysen
en klyftad rödlök


Dutta även här över vitvinsvinäger, olivolja och lite salt. Sätt in i ugnen och låt det stå där medan du tillagar resten av middagen. Gott!

3 kommentarer:

  1. Det låter väldigt gott. Är som du med isande tänder. Det ska jag ta med mig in i sommaren. Annars måste jag säga att bilden är det jag gillar bäst med inlägget. Vilken superbild. Väldigt snyggt. Är det Google eller Flickr? Eller har du tagit det själv? Lysande!

    SvaraRadera
  2. Om jag bara kunde säga att jag tagit den själv! Men det är Flickr, som är väldigt bra till sådant här, mindre bra till typ jobbilder.

    SvaraRadera
  3. Bra med snabba och goda tips.

    SvaraRadera