6 maj 2009

Kylskåpsmagneter

Det här kommer att låta som om jag vore värsta pysselmorsan. Så är inte fallet. Detta är nog det enda kreativa jag åstadkommit med barnen. Men det blev desto bättre. Förmodligen för att även de till åldern vuxna i familjen också hade nytta av detta.

Under en period gick mellanpojken på dagis fyra dagar i veckan. Ledig onsdag. Och lördag och söndag förstås. I en frågvis period i livet som han var, undrade han ofta om just den här dagen var dagisdag. Och med ofta menar jag varje dag. Följdfrågorna haglade även de och det blev långa utläggningar om lediga dagar, kommande dagar, dagar som gått och alla andra typer av dagar som en treåring kan ha.

Så som i ett tillfälligt rus av sinnesförvirring fick jag en kreativ idé. Jag införskaffade sju magneter, sju runda träplattor, lite färg och klistermärken. En bra märkpenna hade jag redan. Det äger väl alla småbarnsföräldrar? Eller var det pedanterna?

Onsdag, lördag och söndag blev rödmålade. De övriga förblev träfärgade. Överst på alla magneter skrevs dagens namn. Under sattes ett klistermärke föreställande de olika bilkaraktärerna från den då hyperaktuella filmen Bilar. "Blixten-dag" var onsdag och betydde ledig dag och mys med mamma. Lördag och söndag (den gröna hippiefolkan respektive Doc) innebar mys med både pappa och mamma.



Magneterna sitter idag, snart tre år senare, fortfarande på kylskåpet. Och används fortfarande av både stora och små barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar