18 maj 2009

Rensa i röran


Karen Kingstons bok Rensa i röran med feng shui fick jag av en god vän (ja, jag har visst många sådana, goda vänner alltså). Hennes inredningsstil skiljer sig markant från min (vilket betyder att hon har en, jag har ingen). Men hon är å andra sidan ingen bokmal och därför var jag bara tvungen att läsa just den bok hon rekommenderade.

Och låga förväntningar är den bästa aptitretaren. Feng shui greppar jag inte helt, och ansträngde mig inte så hårt under läsningen heller. Men grundtanken i boken är, som jag tolkar den, att rensa runt omkring dig så får du mer plats i själen. Mer utrymme, mer ro, mer energi över till det som är viktigt. Och det funkar. Sällan är jag så befriad som när garderoben tömts på sådant som inte använts (självklart skänker jag grejerna till återvinnande instanser) eller när det i köksskåpen i stort bara står sådant jag använder. Dessutom blir det mindre att städa. Så städa, så slipper du städa.

Kingston applicerar Feng shui på rummen i husen, där dess placeringar symboliserar olika saker. Det rummet som står för ekonomi kan vara lämpligt att börja med! I mitt fall är det så att vi har en garderob som städas ganska ofta, men det blir aldrig ordning där i alla fall. Och vilket Feng shui-rum är det? Jo, det som motsvarar relationerna och familjen. Vilken slutsats ska jag dra av det? Antingen är jag ofantligt naiv eller så är det just i relationer som det ska vara rörigt. För jag vill inte ändra min relationsstatus för all ordning i världen!

En fantastisk bok i sin litenhet, men Kingston passerade min gräns för kunskapsbehov när hon noggrannt diskuterar avföringens ultimata konsistens. Feng shui i toalettskålen, där tappade jag städlusten.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vill bara säga att jag gillar verkligen din blogg, du skriver fantastiskt bra! Du kanske kan hjälpa mig att fixa en blogg någon gång i en lugnare framtid!
    kram din nya polare pms-Helena!

    SvaraRadera
  2. Boken är kanon den ger mig massor med insperation och den har blivit present till många av mina nära.

    SvaraRadera