20 maj 2009

Ställ nyttigare krav

Jag är inte bara mamma, jag är lärare också. Och fru. Och syster. Och dotter. Och vän. Och arbetskamrat. Och granne. Och bekant. Och. Och. Och.

Som om det inte vore nog borde jag också vara smal, ha vita tänder och rena fönster. Kravens mängd och omfång är ohanterligt. Om man väljer att se det så. Jag gör allt vad jag kan för att hitta andra infallsvinklar på det hela.

Men ändå. Jag vill också bjuda på gott kaffe (eller te för all del) och hembakt fika. I perioder gör jag det. I perioder ska grannungarna vara glada om de får en äppelbit. Men tipset denna dag, och även ett löfte till mig och grannungarnas föräldrar, är att istället för att lägga ner tid på att baka bullar (mina är godast på gatan!) så bjud barnen på hembakt bröd. Gott bröd kan bakas fort och enkelt. Eller långsamt och svårt. Men gott blir det. Kanske delar jag med mig av Gottibröd-receptet någon gång längre fram.


Och varför det? Självklart är det hälsoaspekten, bröd är nyttigare än bullar. Men det viktigaste för mig är att skrämma bort grannungarna. Nej då, men ofoget med att fika lärde jag mig när jag flyttade till denna gata. Jag hjälper gärna till att vänja ungarna av med det. Så mitt hembakta bröd kommer att glädja vuxna och skrämma bort barnen från fikabordet. Eller så kommer de att älska mitt bröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar