24 maj 2009

Rabarberpaj

Rabarbern fullkomligt knakar fram ur marken. Det är en fantastisk växt, även om man ska komma ihåg att det i andra delar av världen är otänkbart att använda denna annat än som medicinalväxt. Hos oss är den första späda stjälken efterlängtad av många och den goda smulpajen något högt älskat. Så är det i vår familj och jag bakar gärna en paj och bjuder på. Till det serverade jag förr vaniljvisp, marsànsås eller i bästa fall vaniljglass.

Det är nästan att häda. Att lägga ner tid på pajen för att sedan servera den med färdigtköpt trams. Och för mig, som egentligen äter pajen enbart som ursäkt för att få vaniljsåsen, verkar det ju mer än lovligt korkat.


Så mitt tips är att välja följande tågordning beroende på orken och tiden för dagen:
- hemlagad paj med riktig vaniljsås på grädde och vaniljstång
- hemlagad paj med enkel vaniljsås (se recept nedan)
- köpt paj med hemlagad vaniljsås
- hemlagad paj med köpt vaniljsås

Hamnar du ännu längre ner i listan - alltså köpt paj och köpt sås - kan du lika gärna köpa en påse socker och hälla ner i halsen. Det spar absolut mest tid och effekten och smaken är ungefär detsamma.

Enkel vaniljsås (gör mycket, den står sig bra i kylen, kan också frysas med lite effekt på konsistensen men med bibehållen smak).
ett ägg
en msk socker
en msk potatismjöl
fyra dl standardmjölk
2 msk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljssockret i en kastrull och låt det sjuda till såsen får den tjocklek du önskar. Det går att späda med mer mjölk efter hand. Vispa hela tiden. Häll upp såsen i en fin glastillbringare och låt den svalna. Rör i den någon gång. Avsluta med att blanda i vaniljsockret.

2 kommentarer:

  1. Hej Sarah!
    Jag instämmer helt när det gällar anledningen till att äta paj, SÅSEN!!! Du fick mig att tänka på min kära mormors underbara äpplepajer med hemlagad vanlijsås, hon tog ännu ett steg, efter att ha kokat ihop ägg, socker, vaniljsocker och mjölk, vispade hon 3 dl grädde lite löst och blandade i såsen.. mmm ljuvligt lent och gott. Jag ska ta och leta på några rabarber och baka en paj nån dag.
    Kram Camilla (Bokklubben)

    SvaraRadera
  2. Rabarber kan du hämta hos mig! Och gräddtipset ska jag ta till mig!

    SvaraRadera