25 juni 2009

Bullbak

Ja, jag vet att det är alldeles för varmt för att baka bullar. Ja, jag vet att jag brukar säga att det finns andra som har betalt för att göra sådant. Och jag menar det oftast. Men faktum är att jag gillar att baka bullar. Bara det inte är ett måste. Och mina bullar är vansinnigt goda. Och som en naturlig följd av det, kommer här ett par tips rörande bullbak.

1. En bullbak behöver röra på sig ofta.
2. Varma bullar passar bäst med röd mjölk. Arlas mjölk alltså. Milkos mjölkfärger kommer jag inte ihåg längre, men jag menar självfallet standardmjölk. Fetmjölk.
3. Gör några små bullar av varje degklump. Ofta blir snuttarna alldeles lagom små. På en mysig skogstur norpade lilla V, ett år, åt sig en snuttbulle och det var tydligt - små bullar passar till små barn.
4. Tyvärr blir inte den logiska följden av nummer tre, att du bör äta riktigt stora bullar om du är stor själv. Inte heller många av de små är att rekommendera.
5. För att få riktigt goda bullar - överdriv allt. Den viktigaste överdriften som du ska göra är när du brer ut smöret vid utbakningen. Ungeför det dubbla av det som receptet anger brukar bli bra.
6. Bjud så många du kan på dina bullar av två skäl; du blir populär och du kan inte äta alla bullar själv och håller således bullbaken lättare i trim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar