7 juni 2009

Sommarresor och kräks


Vad heter egentligen substantivet till att kräkas? En kräka? En kräks? Flera kräkor? Det skulle ju funka att säga en spya - flera spyor, men vad vore det roliga då?

Att vara åksjuk är ingen lek. Du vet, många runt omkring, och säkert någon i din bil emellanåt, spyr ner bilen av att de blir sjuka av just bilen. Sedan finns det några andra konstiga varianter, någon har cancer och kräks för det, en annan har fel på balanssinnet och kräks för det. Och egentligen spelar anledningen ingen roll, kräks ser äckligt ut och luktar ännu värre.

Garvade barnfamiljer har diverse knep för detta. Så även jag. Inte för att jag har några åksjuka barn, men ni kan säkert gissa varför det har kräkts i min bil. Mitt knep är sjukvårdens spypåsar. Jag vet inte vad de egentligen heter. Tyvärr vet jag att de inte går att köpa på Apoteket, så ni får hooka upp er med någon som jobbar inom vården och be dem vara olagliga. Helst före bilsemestern. För de här påsarna är guld värda. Kräket luktar fortfarande illa, men det syns inte så mycket (nej, du behöver inte stoppa ner huvudet för att kolla om frukosten genomgått någon matsmältningsprocess) och det allra bästa är att du med påsarna slipper STÄNKET.

1 kommentar:

  1. åker ingenstans utan dessa påsar!!! Bra tips för fler än oss.

    SvaraRadera