23 juni 2009

Semestertips

Några av er kommer säkert att läsa en och annan god bok i sommar. I hängmattan, i bilen eller i sommarstugan kommer de väl till pass, de goda böckerna. Och där är just frågan för dagen. Vad är då en god bok? Ja, precis som min vackert tatuerade bakdel är romanpreferenser en delad sak. Det handlar om smak. Som med kulturyttringar, mat och män föredrar vi ju vissa sorter vid vissa tidsperioder i livet. Så här följer två boktips av helt olika karaktär, för inte kan jag veta vilket humör du är på just denna sommar.

Supernova handlar om unga och framgångsrika Lisa som glömmer bort att må bra mitt i cirkusen. Hög igenkänningsfaktor alltså och romanen är en chick-lit modell bättre. Om du gillar Marian Keyes och Kajsa Ingmarsson kommer du att gilla denna ännu mer. Och som en bonus för dig som känner mig, så är författaren Marika King en bekant till mig och delar av romanen handlar om Ludvika, vår kära hemstad. Romanen rör upp en del känslor men lämnar en ändå tillfredsställd. Mycket nöje!

Den andra romanen jag rekommenderar är lite mer att bita i, men ger också ännu mer i andra änden. Hundra år av ensamhet bidrog till att Gabriel Garcia Marquez fick Nobelpriset i litteratur 1982. Romanen har också bidragit till fantastiska läsupplevelser för mig ungefär vartannat år i tjugo år. Ju fler gånger jag läser den, och ju äldre jag blir, desto mer får jag tillbaka av denna fantastiska skröna. Den är mastig. Men har du, precis som jag, en förkärlek för magisk realism är detta romanen för dig. Kärlek, svek, tro och ihärdighet tillsammans med osannolika äventyr som känns fullkomligt självklara, gör denna roman till min absoluta nummer ett, alla kategorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar