20 augusti 2009

Bra val

Jag klankar ofta ner på mig själv. Istället för att vara stolt över att jag kom ut i jogginspåret, gnäller jag över att tiden inte var så snabb som jag hoppats. Det är bara ett exempel, men du förstår vad jag menar. I ett tidigare inlägg skrev jag om tjejers misslyckanden, för att förändringsplanen är så stor att den är dömd att misslyckas innan den ens formulerats.

Så vad ska jag och du göra då? Ja, klassikern är ju att vid var dags slut punkta ner förslagsvis fem saker som du känner dig nöjd med under dagen. Det funkar ju. En dag eller två. Och i värsta fall upplever du dagar där du inte hittar fem saker som är bra. Kanske har du en heldag hemma i världens stökigaste hus, med ett par tre rastlösa ungar och så toppar du det med monumental, suicidal PMS.

Mitt tips är istället att tänka framåt. Visst ska du vara stolt över denna dags prestationer (eller icke-prestationer för den delen) men välj en sak som ska fungera bra i morgon. Inte-meningar är förbjudna (du vet, Jag ska inte äta godis på hela dagen). Bara grejor som går att hantera och som är tillägg. Tänk inte på vad du ska ta bort i ditt liv, tänk på vad du vill lägga till. Min tanke till i morgon blir: Jag ska dricka vatten till varje måltid.

Vilken tanke väljer du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar