26 augusti 2009

Glädje i vardagen

Bilderna gör på inget sätt tapeten rättvisa, men jag är så tokkär i den att jag ändå vill visa den.

Tipset då? Ja, välj saker som gör dig glad, i den mån du kan. Den här tapeten gör mig glad. Dyr som attan, men vad gör det? Praktiska och rationella är du och jag stor del av vår tid, men ibland måste vi helt enkelt skita i det.

Använd finporslinet redan ikväll. Sätt på dig din finaste kjol när du går till jobbet i morgon. Ät lax och oxfilé så ofta du har råd. Jag lovar att du aldrig ångrar sådana saker. Däremot är det säkert rätt trist att vara 85-årig änka och ha ett orepat porslin, men ingen att dela det med. När du är 65 år och går i pension kommer du säkert att vara stolt över en massa saker, men inte sträcker du extra på dig för att du klädde dig halvtrist varje dag medan finblusen väntade på middagsbjudningen tre månader framåt i tiden. Om du har tur och hamnar på hemmet en vacker dag, tror jag att du är tacksam om du inte redan då förätit dig på falukorv och fiskbullar.

1 kommentar:

  1. Ja, det är bara att säga det igen. Det är galet snygga tapeter, bara på bild. Hur ska det inte se ut i verligheten. Överlever man denna skönhet?

    SvaraRadera