4 juli 2009

Engergispar på enkelt sätt

Oj, jag hoppade över en dag. Min varannandagsambition föll ihop. Inte av tidsbrist eller brist på idéer. Jag bara tappade bort en dag helt enkelt. Rätt gött faktiskt.

Nåväl, här kommer ett mycket enkelt energispartips i dessa krisiga dagar. När du kokar ägg, stoppar du i dem i kastrullen (jajamen) och fyller på med kallt vatten. Jag har testat att energispara genom att använda vattenkokarkokt vatten (ett riktigt najst uttryck) men tycker att äggen bara spricker. Men, låt vattnet koka upp och stäng sedan av plattan. Låt äggen koka färdigt på eftervärmen (funkar även på häll, vattnet i sig är så varmt att det räcker) i fem till tio minuter beroende på hurdana ägg du vill ha. Spola kallt som vanligt för att få äggskalet att lossna bättre.

Det funkar varje gång, även om jag blivit misstrodd när jag försökt göra på det sättet hos bekanta. Så misstrodd att den bekante satte på plattan igen för att försäkra sig om att äggen säkert blev kokta. En liten kul anekdot som jag bevarar varmt i mitt minne.

2 kommentarer:

  1. Jag har provat, och äggen var fortfarande lösa efter 12 minuter. Vad gjorde jag fel? ;-) jag vet att det borde fungera, så döm om min frustration. Vi kanske har något annat vatten i Falun.

    SvaraRadera
  2. Ingen aning. Själv har jag aldrig misslyckats med detta, även om jag ofta klantar till mig i köket i övrigt. Är det kanske skillnad på kastruller, spis eller något?

    SvaraRadera