9 juli 2009

Skaffa dig en ovana

En vana som många med mig har, är också en rätt märklig vana. Jag pratar om den trofasthet som vi besitter när det gäller frukost. Inte vill vi äta pannkakor varje dag till lunch, knappt varje vecka ens. Inte vill jag ha grillad kycklingfilé - som jag älskar - varje middag. Men frukosten kan utan problem se lika ut, dag efter dag. År ut och år in.

Man kan ju spekulera i anledningarna därtill. Personligen tror jag att det är en ren bekvämlighet att slippa slå på hjärnkontoret direkt på morgonen. Rutinerna sitter i märgen och vi kan skönt luta oss tillbaka och läsa morgontidningen. Och förresten, stort tack till den som kom på morgonteve för barn.

Men om jag ger dig ett par tips på frukost så kanske du kan variera dig lite, med bibehållen vilonivå på hjärnan. Om det förhåller sig så att min teori är helt åt skogen, går det säkert utmärkt att testa en ny frukost ändå.

Själv är jag periodare. Ibland bara gröt. Ibland bara fil. Just nu är jag dock i en för mig ovanligt varierad period där jag förutom det ovanstående också gärna äter:

1. Äggröra gjord på tre ägg, en skvätt mjölk eller vatten, en sudd salt, en tomat i bitar och ett gäng skinkskivor. Äggen knäcker jag direkt i tallriken och kör två gånger en minut i mikron med omrörning emellan. Sedan knölar jag ner resten.

2. Fruktfrukost med exempelvis banan, äpple, jordgubbar eller nektarin. En hel eller halv avokado ger lite mer matig känsla. Nötter, loppfrön och/eller linfrön förhöjer smak, nytta och utseende.

Båda dessa ovanor är dessutom betydligt mer mättande än vad du tror och du klarar dig bra fram till lunch.

Oavsett vad jag äter till frukost, ska det alltid vara ett par koppar kaffe till. Den vanan ska förbli en vana hos mig, ovana eller inte.

1 kommentar:

  1. Jag tror faktiskt att jag inte är den som äter samma sak, om och om igen. Särskilt nu på sommaren. Det blir väldigt olika innehåll och resulat. Men det är skönt med variationen. Hoppas att det kan hålla i sig även när jag måste göra mig ordning för att möta världen inom några minuter.

    SvaraRadera