17 juli 2009

Tvätt i hus

Jag är rätt modest i mina drömmar om det perfekta huset. Jag hoppas snarare att jag får bo kvar här i mitt inte så perfekta hus, med maken tätt intill och inte i någon källare med hammaren i högsta hugg. Trots det är jag just i dag ganska nära något som känns perfekt. Fondväggen är nyss tapetserad i vårt utbygge. Mycket återstår men det är snyggt, så utomordentligt vackert med grälla fjärilar mot silvriga ormbunkar.

Men om jag någon gång skulle bygga nytt, eller gör en stor renovering så skulle jag ägna lite tid och pengar på det här med tvätt. Det finns inget jag bär på så mycket som tvätt. Från diverse rum till tvättkorgen (och då lever jag ändå med människor som klarar detta på egen hand, så det är oftast min egen smutstvätt jag bär). Det är tråkigt. Trevligare är det att sortera i högar på tvättstugegolvet, förmodligen för att jag har just ett tvättstugegolv. En rejäl tvättstuga var det första vid ordnade när vi köpte huset. Som de flesta tvättstugor ligger den i källaren. Badrummet ligger i markplan, sovrummen på övervåning. Så även om sorteringen är trevlig är det mycket bärande innan tvätten når det rätta golvet.

Hänga tvätt är också rätt okej. Ute allra helst, även om det är lite bökigt med bebis som vill vara med över allt. På baksidans trapp står ofta en tvättställning när vädret är mer osäkert. I vardagsrummet ganska ofta. På vintern hängs den nere i tvättstugan.

Oavsett var torkstället är, så ska den sedan plockas ned, vikas och sorteras igen. Strykning eller inte strykning? Vems kläder? Också ett hushållsarbete jag kan stå ut med. Sedan kommer detta bärande i trappor igen och det är ju det jag inte gillar.

Så i min renoverade dröm, skulle det finnas tvättnedkast från sovrum ner till tvättstugan. Och från badrum och kök med. Det skulle göra tvätteriet trevligare. Jag vet några som gjort det (även om jag självfallet har haft idén mycket längre...) och det blev mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar