1 juli 2009

Sommarsallad

Mycket bättre än att baka bullar i sommarvärmen är att äta en god och mättande sallad till lunch. Grilla kan man kanske stå ut med framåt kvällen, men mitt på dagen behövs något kallt och enkelt som inte gör en paltkomamätt.

Och det här bjöd min syster mig på i helgen. Jag kan tillägga att vi åt den som rester dagen efter, iklädda bikini med nakenfis-fyraåring som sällskap och Mälaren glittrande nedanför fötterna.

Köp en påse Mache- eller spenatsallad, alltså färdig salladsblandning av valfri sort.
Skölj ordentligt och låt rinna av (salladsslunga är inte helt tokigt faktiskt även om jag själv aldrig skulle orka ta fram en sådan varje gång).
Stek ett paket bacon ganska hårt och låt de små bitarna rinna av på hushållspapper.
Skiva en bit halloumi och/eller feta i fina kuber.
Stänk lite rödvinsvinäger (eller annan vinäger du har hemma ) och god olivolja över salladen. Strö över lite flingsalt.
Blanda i ost och bacon i salladen och lunchen är klar.

Vill du ha något än mer mättande kan jag lova att ciabatta med mycket Bregott och en skiva ost gör susen.

3 kommentarer:

  1. Sallad är perfekt på sommaren och Magnus gör också en som är riktigt god.
    Pasta, creme frach, majonäs, färska champinjoner, rädisor, äppel bitar,vitlök, ost och paprika.Blanda och ät som en kall pasta sallad. Går naturligtvis att ta det man vill men detta är vad vi väljer.

    SvaraRadera
  2. Låter mättande och gott, perfekt picknickmat. Det ska jag testa!

    SvaraRadera
  3. Bara för att lägga till ytterliggare ingredienser till ovan smaskighet, så har jag fått pippi på ärtskott. Ärtskott! Gott till allt, och otroligt fräscht!

    SvaraRadera